13 augusti, 2024

Möt nya ID. Buzz GTX

Volkswagen Transportbilar fortsätter utveckla ID. Buzz-familjen.


ID. Buzz GTX är utrustad med elektriska drivmotorer på både fram- och bakaxeln och tillsammans bildar de fyrhjulsdriftsystemet 4MOTION. ID. Buzz GTX kommer att lanseras i två versioner: med standardaxelavstånd och ett nytt 79 kWh-batteri (bruttoenergiinnehåll 84 kWh) och med förlängt axelavstånd i kombination med ett nytt 86 kWh-batteri (brutto 91 kWh). Båda GTX-versionerna är smidiga och kan accelerera från stillastående till 100 km/h på cirka 6,5 sekunder enligt prognoserna. Ytterligare en fördel med de nya ID. Buzz GTX-versionerna är utmärkt dragkraft tack vare den elektriska fyrhjulsdriften.

  • Nya ID. Buzz GTX (250 kW/340 hk) är den starkaste serietillverkade folkabussen hittills, under dess snart 75-åriga historia
  • Två axelavstånd och två batterier: ID. Buzz GTX med normal hjulbas får ett 79 kWh-batteri, ID. Buzz GTX med lång hjulbas är utrustad med ett 86 kWh batteri
  • Fyrhjulsdrift som standard med en elektrisk drivmotor på framaxeln, och en andra på bakaxeln, bildar tillsammans det intelligent styrda fyrhjulsdriftsystemet 4MOTION
  • ID. Buzz GTX accelererar till 100 km/h på ca 6,5 sekunder (prognos) och ger optimalt grepp på alla underlag tack vare fyrhjulsdriften
  • Ökad dragkraft för tyngre last med ID. Buzz GTX



Elektrisk dragbil
Tack vare det nya drivsystemet har även den maximala släpvagnsvikten ökat. ID. Buzz GTX med standardaxelavstånd får dra maximalt 1 800 kg (bromsad, åtta procents lutning), medan ID. Buzz GTX med lång hjulbas har en maximal släpvagnsvikt på 1 600 kg. Den maximala släpvagnsvikten har därmed ökat med 800 kg respektive 600 kg. Det elektriska 4MOTION-systemet ger stora dragkraftsfördelar, särskilt vid körning med släpvagn på vått eller löst underlag.

GTX exteriör
ID. Buzz GTX kännetecknas av en unik frontdesign. Stötfångaren i GTX-design med svart luftintagsgaller i bikakemönster och nya luftstyrningselement på sidorna ger bilen ett dynamiskt och distinkt utseende. Det nydesignade varselljuset är integrerat på sidorna av stötfångaren med två LED-trianglar ovanpå varandra i form av ett pilhuvud. Alla karossdetaljer som det nya luftintagsgallret, luftstyrningselementen, GTX-inskriptionen och ytterbackspegelkåporna är svarta i högblankt utförande.  ID. Buzz GTX levereras med IQ.LIGHT LED-matrix strålkastare som standard.

En folkabuss för en ny era
ID. Buzz med långt axelavstånd finns nu som tillval med panoramasoltak med smart glas. Här är en flytande kristallfilm integrerad i flerskiktsglaset som kan växlas elektroniskt så att det är transparent eller ogenomskinligt (sekretessläge med ljus- och värmeskydd). Det största panoramasoltaket som någonsin använts i en Volkswagen återfinns nu på ID. Buzz Pro och ID. Buzz GTX och återkopplar till ur-folkabussens olika takfönsterlösningar.

Optimerad laddning under långa körningar
En innovativ laddnings- och värmestyrningsfunktion förvärmer batteriet inför nästa laddningsstopp. Tack vare denna förkonditionering kan båda versionerna av nya ID. Buzz GTX förses med ny energi så snabbt som möjligt, särskilt på långa resor med ett eller flera laddstopp. Batteriet värms upp till optimal temperatur före laddningsstoppet så att det kan laddas med maximal effekt. På så sätt kan laddningstiden förkortas med flera minuter, särskilt på vintern. När navigationssystemets målstyrning med ruttplaneraren för elbilar är aktiv startas förvärmningen automatiskt på vägen till nästa snabbladdningsstation. Utan aktiv målstyrning kan funktionen även aktiveras manuellt via laddningsmenyn i infotainmentsystemet. Rutter med upp till 10 laddningsstopp och 10 delmål kan planeras på en smartphone eller i webbportalen och sedan överföras till ID. Buzz GTX infotainmentsystem.

Vill du veta mer om nya ID.Buzz GTX?

Kontakta oss här!